Ścieżka sensoryczna, grządki, budki dla zwierząt w CREiO TPD „Helenów”

Założyliśmy kolejny ogród ramach projektu Klubu Gaja „Święto Drzewa – ogrody dla przyrody 2024-26” dofinansowanego ze środków Fundacji Drzewo i Jutro. Podczas wydarzenia edukacyjnego, które odbyło się 19 września w Centrum Rehabilitacji, Edukacji i Opieki TPD „Helenów” w Warszawie edukatorki i edukatorzy Klubu Gaja wspólnie z dziećmi i młodzieżą z „Helenowa” oraz z uczniami klasy 6a Szkoły Podstawowej nr 86 im. Bronisława Czecha w Warszawie posadzili ponad 300 roślin – drzew, krzewów i bylin. Dla podopiecznych ośrodka założyliśmy podwyższone grządki, by mogli w nich uprawiać kwiaty, warzywa czy zioła. Razem zbudowaliśmy schronienia dla dzikich zwierząt, by można było obserwować ptaki, wiewiórki i owady.

W skład Centrum Rehabilitacji, Edukacji i Opieki Towarzystwa Przyjaciół Dzieci „Helenów” w Warszawie wchodzą: Specjalny Ośrodek Wychowawczy TPD „Helenów”, Niepubliczny Rehabilitacyjny Zakład Opieki Zdrowotnej, Pracownia Profilaktyki i Wspomagania Rozwoju oraz szkoły: Szkoła Podstawowa nr 244, Liceum Ogólnokształcące, Szkoła Branżowa I stopnia Specjalna, Szkoła Przysposabiająca do Pracy. Wszystkie te placówki współpracują ze sobą w zakresie rehabilitacji, edukacji, opieki, diagnozy i terapii.

Centrum TPD „Helenów” znajduje się na dużym terenie zieleni. Na pierwszym etapie projektu zleciliśmy wykonanie zagospodarowania części ogrodu, odpowiadającego potrzebom placówki. Architektka krajobrazu Ewa Nowacka zaprojektowała na terenie ośrodka ścieżkę sensoryczną. Wzdłuż niej powstało 8 ogrodów – owoców, zapachów, dotyku     i kolorów (biały, żółty, różowy, niebieski, fioletowy). Ogród „Helenowa” wzbogacił się o 30 różnych gatunków roślin, m.in.: wiśnie, porzeczki, agresty, rokitniki, lilaki, bodziszki, paprocie, kocimiętki, przytulie wonne, rozchodniki, konwalie majowe, goździki, przegorzany pospolite, szałwie, mięty, macierzanki, języczki, miodunki, rutewki … W sumie posadziliśmy ponad 300 drzew, krzewów i bylin! Kolorowe zakątki posłużą podopiecznym ośrodka do obserwacji przyrody i zwiększą różnorodność biologiczną tego miejsca. By, edukować o współzależnościach w przyrodzie, nie zapomnieliśmy o dzikich zwierzętach. Podczas wydarzenia razem zbudowaliśmy budki lęgowe dla ptaków typu A i B, budki lęgowe dla wiewiórek, a wśród roślin swoje miejsce znalazły domki dla owadów. Kolejnym krokiem było zamontowanie wysokich grządek, w których podopieczni centrum będą mogli sadzić i pielęgnować rośliny, w tym także te osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich. 

Renata Łopacińska, kierowniczka Specjalnego Ośrodka Wychowawczego TPD „Helenów”, mówiła – „Wspaniali ludzie to zorganizowali! Ludzie o wielkich sercach. Warsztaty i wspólna praca są świetnie zorganizowane. Widać Wasze zaangażowanie. Nasze dzieci są bardzo zadowolone i uśmiechnięte. Powiedziały, że chcą więcej takich zajęć! Będą opiekować się tym kolorowym ogrodem, ponieważ część z naszych dzieci mieszka tutaj  w internacie. W naszym ośrodku cyklicznie prowadzimy zajęcia ogrodnicze. Razem  z nauczycielkami Agnieszką Kot i Agnieszką Miką, w każdy poniedziałek, nasi podopieczni pracują w ogrodach. Będziemy Wam przesyłać zdjęcia”.

Agnieszka Kot, wychowawczyni klasy VII c w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 244 w „Helenowie”, powiedziała – „Świetny projekt, który angażuje dzieci. Dostarcza wielu wrażeń zmysłowych i kontaktu z naturą. Buduje też wrażliwości na innych, by zwrócić uwagę, że wśród nas są osoby z różnymi potrzebami i dysfunkcjami. Nasze dzieci nie potrafią zrobić wszystkiego, ale potrafią zrobić COŚ. I to COŚ jest bardzo ważne”.

Agnieszka Mika, wychowawczyni w Specjalnym Ośrodku Wychowawczym TPD Helenów dodała – „Młodzież z klasy VI Szkoły Podstawowej nr 86 w Warszawie pracuje razem  z grupami młodzieży helenowskiej. Budujemy wrażliwość na dzieci, które tutaj       w „Helenowie” przebywają. W ogrodzie uczymy się współpracy i wrażliwości na siebie nawzajem. Praca w ogrodzie uczy też dyscypliny, uczennice i uczniowie słuchają edukatorów i włączają się do konkretnych zadań. Młodzież pomaga sobie wzajemnie”.

„Uważam, że takie zajęcia powinny odbywać się w każdej placówce, w szczególności tak jak u nas, pracującej z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnościami. Rozwijają wszechstronne umiejętności, manualne, ale także i wiedzę” – podsumowała Eliwra Rolke, nauczycielka w szkole i internacie, związana z TPD „Helenów” od 30 lat.

Projekt „Święto Drzewa – ogrody dla przyrody 2024-26” dofinansowano ze środków Fundacji Drzewo i Jutro.

ZOBACZ FOTO RELACJĘ NA FACEBOOKU >>>