Edycja II – 2004 rok

Edycja II – 2004 rok

 

Program dofinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 15 lat z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

 Lasy Państwowe

Nasz  partner w organizacji Święta Drzewa


 

Światowe Święto Drzewa – 2004 rok

Ponad milion uczestników z 33 krajów wzięło udział w drugiej edycji Święta Drzewa. Wydarzenie to okazało się wielkim sukcesem. Więcej uczestników, więcej posadzonych drzew, ale co najważniejsze – więcej konkretnych inicjatyw edukacyjnych.  Pozytywny pomysł sadzenia drzew spodobał się wszystkim.
Minister Środowiska, Jerzy Swatoń, gdy dowiedział się, iż polska idea Święta Drzewa jest realizowana w wielu krajach na świecie był szczerze i zdzi-wiony i chce pomagać w jej dalszej promocji.
Zwykle organizujemy ekologiczne pomysły innych, włączamy się w akcje i kampanie międzynarodowych organizacji i instytucji. Teraz mamy nasze wydarzenie. Można rzec: „dobre, bo polskie”. Teraz Polska. Teraz Święto Drzewa.
Ale oprócz tych wszystkich gratulacji i uznania, jest jeszcze jedna rzecz, która bardzo cieszy. Gdy przeglądam raporty przesłane przez szkoły, jestem zdumiony pomysłowością nauczycieli i uczniów oraz poziomem ich pracy. Święto Drzewa to przede wszystkim edukacja. To program, który w wielu szkołach trwa od początku września zawierając różnorodne działania edukacyjne, by zakończyć się w październiku sadzeniem drzew. W tym roku były to „Drzewa dla Pokoju”. Sądzę, iż w naszym świecie jest on ogromną warością i warto w jego intencji wspólnie działać i wspólnie sadzić drzewa. Oby rosły spokojnie i bez przeszkód. Spokojnych i Wesołych Świąt.
Wojciech Owczarz

Wystawa

Klubu Gaja

rozesłana do

współpracujących

w projekcie szkół

i organizacji.

Na świecie

Po raz pierwszy zaproponowaliśmy ideę Święta Drzewa szkołom i organizacjom ekologicznym na całym świecie. W jej promocji bardzo pomógł nam wydany w 32 językach, piękny  plakat propagujący sadzenie „Drzew dla Pokoju”. Zwróciliśmy się do szkół, organizacji ekologicznych oraz do Fundacji Ashoka, której Jacek Bożek jest członkiem. Efekt był znakomity. Razem z nami w intencji pokoju drzewa sadzili ludzie z 33 krajów.
Wojciech Owczarz

Dzięki pomocy Fundacji Ashoka i pani Ewy Konczal udało nam się dotrzeć z ideą sadzenia „Drzew dla Pokoju” do następujących krajów: Boliwia, Kolumbia, Ekwador, Peru, Pakistan, Tajlandia, Brazylia, Sri Lanka, Nepal, Turcja, Egipt, Stany Zjednoczone, Izrael.

Tak było w 2004 roku

Uczennice zaprzyjaźnionej z „zambrowską czwórką” szkoły w Japonii

podczas sadzenia „Drzewa dla Pokoju”.

Członkowie Ashoki z Pakistanu sadzą drzewa dla pokoju

w ośrodku szkoleniowym Sughra w miejscowości Arab Solangi,

10 października 2004.

Uczniowie z Świetlicy Szkolnej  w Szkole Podstawowej nr 27 w Bielsku-Białej

tuż przed posadzeniem „Drzewa dla Pokoju”.

Szkole udało się także nawiązać współpracę ze placówkami w Serbii i Czarnogórze.

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 24 w Bielsku-Białej sadzą swoje „Drzewa dla Pokoju”.

Szkoła ta nawiązała także współpracę w ramach programu Sokrates-Comenius ze szkołami w:

Austrii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech.

Nauczyciele Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II w Sokółce

wręczają Burmistrzowi Rochlitz w Niemczech „Drzewo dla Pokoju”.

Szkolny Klub Europejski  „Europejczyk” działający w Szkole Podstawowej nr 1 w Kępnie

nawiązał współpracę ze szkołą w Ensc na Węgrzech

i zaproponował jej posadzenie „Drzewa dla Pokoju”.

Członkowie klubu, aby upamiętnić ten dzień, posadzili przed szkołą brzozę.

Gimnazjum w Kostomłotach sadzi swoje „Drzewo dla Pokoju”.

Szkoła zaprosiła do wspólnego przedsięwzięcia macierzystą placówkę z Niemiec.


Nasi przyjaciele ze świata napisali:

***

Wiele słyszeliśmy już o wojnie. Zamiast tego chcielibyśmy mówić o pokoju. Nie używając pustych słów i sloganów, ale poprzez akcje symbolizujące pokój.
John Holst, Dania

***

Gratulujemy wspaniałej inicjatywy. Jesteśmy z wami!
Maria Elen, Ekwador

***

Rozsyłamy informację o Święcie Drzewa dalej, do innych organizacji, aby promować waszą ideę.
Jeanette, Kolumbia

***

Także przydatne okazały się nasze wieloletnie kontakty i pozwoliły zorganizować Święto Drzewa w: Szwecji, Holandii,  Rosji, Wielkiej Brytanii, Słowacji, Francji, Litwie, Rumunii, Niemczech, Austrii, na Węgrzech, w Japonii.

Klub Gaia UK wraz z Oakwell Hall Country Park zasadzili trzy angielskie dęby w intencji pokoju na świecie. Drzewa znalazły miejsce w centrum parku, na przepięknej kwiatowej łące. W przyszłości powstanie tu ogród pokoju z drzewami z różnych części świata i miejscem do medytacji.

***

Chcemy zasadzić drzewo razem w wami jako symbol pokoju i przeciwko przemocy na świecie.

Humberto, Wenezuela

To wspaniałe, że wspólnie możemy wziąć udział w globalnej akcji sadzenia drzew dla pokoju.

Natalia, Peru

To fantastyczna inicjatywa! Będziemy sadzili z wami na znak solidarności przeciwko aktom przemocy.


Sadzenie drzew w Angli przez Club Gaia UK 

Fazal Noor, Pakistan

Nasi przyjaciele z Konskilde Field Study Centre z Danii zorganizowali obchody Święta Drzewa z dużym rozmachem. Każdy chętny mógł otrzymać sadzonkę drzewa i zasadzić ją w swoim przydomowym ogrodzie. Duńczycy postanowili, że będą sadzić jesiony, które według mitów i legend germańskich nazywane są drzewami życia. Jesion łączy wszystkie części kosmosu. Jego korona sięga nieba, a  korzenie wnikają w głąb innych światów – tajemnicze krainy bogów, gigantów i podziemia. Medytując pod jesionem człowiek może zgłębić tajemnicę życia i śmierci. Z jego pnia powstali też pierwsi ludzie na Ziemi.
W trakcie obchodów Święta Drzewa specjaliści z centrum udzielali porad dotyczących sadzenia i pielęgnacji drzew oraz aranżacji ogrodu. Nie obyło się bez wspólnych śpiewów i słodkich ciasteczek.

Konskilde Field Study Centre, Dania

***

W tym roku Święto Drzewa rozpoczęliśmy posadzeniem Drzewka Przyjaźni naszym terenie. Sadzonkę drzewka otrzymaliśmy bezpłatnie od Nadleśnictwa Garwolin. Rodzice wykonali ogrodzenie do naszego drzewka, by je chronić przed zniszczeniem. Uczniowie wykonali oznakowanie nowego drzewka, które nazwaliśmy Drzewem Przyjaźni. Dla zaakcentowania naszego szacunku do przyrody każda klasa złożyła zielone ślubowanie. Nawiązaliśmy współpracę ze szkołą na Ukrainie, którą poprosiliśmy o posadzenie drzewka na terenie własnej szkoły.

Zespół Szkół w Izdebnie

***

Na lekcjach informatyki nasi uczniowie zapoznali się z treścią strony internetowej Klubu Gaja i wyszukali list po angielsku propagujący ideę „Święta Drzewa” – sadzenie drzew dla pokoju. Poprzez internet przekazaliśmy ten list do szkół w miastach partnerskich Namysłowa, tj. w Klucinie w czechach i w Linzu w Niemczech.
Gimnazjum nr 1 w Namysłowie

***

„Drzewo dla Pokoju” wręczyliśmy także  zaprzyjaźnionej szkole Gimnazjum im. J.Mathesiusa w Rochlitz. Święto Drzewa miało w naszej szkole także duży oddźwięk, gdyż wspólnie z Urzędem Miejskim posadziliśmy 50 sadzonek jarzębu szwedzkiego. Zebraliśmy także 3220 kilogramów makulatury.

Gimnazjum nr 1 w Sokółce

***

Szkoła Podstawowa nr 4 w Zambrowie  nawiązała także współpracę z placówkami w Hiszpanii i Kanadzie. A na swoim terenie zorganizowała akcję sadzenia krzewów  wokół szkoły oraz liczne zajęcia i lekcje tematyczne.

***
200 sadzonek sosny posadzili uczniowie naszej szkoły w ramach Święta Drzewa. Udało nam się rozpropagować tę ideę także na I Europejskim EKO – Parlamencie Młodzieży, który odbył się w Berlinie. Tam nawiązaliśmy znajomości z uczniami i nauczycielami z innych państw.

Zespół Szkół w Dyniowie

***
Już w poprzednim roku Święto Drzewa stało się jednym z ważniejszych wydarzeń w naszej szkole. Nawiązaliśmy wtedy współpracę z Nadleśnictwem Opole i posadziliśmy na terenie szkoły kilkanaście drzew. Były konkursy i wystawy.
W tym roku z funduszy uzyskanych ze zbiórki surowców wtórnych (makulatury, tonerów, puszek, baterii) część została przeznaczona na realizację tegorocznego hasła „Drzewo dla Pokoju”. W dniu 6 października na terenie szkoły uczniowie posadzili magnolię, która będzie dla naszej społeczności symbolem pokoju.  Nawiązaliśmy także kontakt z czterema szkołami z Włoch i Hiszpanii, z którymi współpracujemy w ramach programu Sokrates-Comenius.

***

Atrakcyjną formę przyjęło Święto Drzewa w Szkole Podstawowej

z Oddziałami Integracyjnymi nr 6 w Oleśnicy. W tym wydarzeniu współpracowaliśmy ściśle z Nadleśnictwem Oleśnica.

Odbyły się warsztaty w Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie z udziałem członków SK LOP. Przygotowano także szkolne gazetki, prowadzone były lekcje tematyczne oraz inscenizacja „Nasze drzewa”.

Szkoła nawiązała także współpracę z niemiecką placówką z Warendorfu.

 


 

Film „Drzewo życzeń”

(12 minut do ściągnięcia)

Copyright Klub Gaja 2004


Raporty Święto Drzewa ’04

Nasi uczniowie posadzili 70 sadzonek wokół boiska szkolnego. Część otrzymali do domu, gdzie będą dokumentować ich rozwój.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Przełęku

W ramach Święta Drzewa posadziliśmy kolejne rzędy zielonej szkolnej ścieżki. Po za tym 2-3 razy w roku zbieramy makulaturę, a pieniądze uzyskane ze sprzedaży surowca przeznaczamy na ukwiecanie rabatek przed szkołą.
Gimnazjum nr 9 w Krakowie

Spotkanie z leśnikiem w ramach Święta Drzewa w Szkole Podstawowej w Dziadkowicach.

Posadziliśmy nasze „Drzewa dla Pokoju”. W ramach Święta Drzewa przeprowadziliśmy także wystawę „Drzewo Życzeń”, akcję poszukiwania drzew pomnikowych, zbiórkę puszek aluminiowych. Na naszej stronie internetowej promujemy waszą akcję.
Szkoła Podstawowa w Szwecji

Punktem kulminacyjnym innowacyjnego programu „Zielony Detektyw” było posadzenie w pobliskim lesie jesionu.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Grabowcu

Święto Drzewa w naszej szkole odbyło się w formie zajęć terenowych w Lasku Bytkowskim. Uczniowie zaproponowali, aby na stałe takie wydarzenie weszło do kalendarza imprez w naszej szkole.
Gimnazjum nr 3 w Siemianowicach Śląskich

Członkowie LOP sadzili drzewka przed naszą szkołą. Sadzonki drzew otrzymaliśmy od nadleśnictwa Katowice.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Katowicach

Szkoła Podstawowa nr 47 w Krakowie i jej „Drzewo dla Pokoju” – dąb.

W naszej szkole przygotowaliśmy warsztaty i audycje radiowe, a także posadziliśmy „Aleję klas”. Myślimy, iż w następnych latach będziemy kontynuowali tę tradycję, gdyż miejsc pustych do obsadzenia jest dużo wokół szkoły.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Przędzelu

Sadzenie „Drzewa dla Pokoju”, liczne lekcje tematyczne oraz wykonanie materiałów informacyjnych pod hasłem „Po co nam drzewa”.
Gimnazjum nr 1 w Bielsku Podlaskim

W Bydgoszczy powstała „Aleja jedenastu drzew klasowych”. Odbyły się także konkursy plastyczne, wystawy oraz wieczór poetycki „Drzewo w poezji”.
Gimnazjum nr 5 w Bydgoszczy

Otrzymane drzewka ze szkółki Nadleśnictwa Rybnik młodzież z naszej szkoły posadziła przed Domem Dziecka przy budynku Delegatury Kuratorium Oświaty oraz przed budynkiem szkoły.
ZSZ nr 5 w Rybniku

Po raz drugi zorganizowaliśmy Święto Drzewa. Przeprowadzone zostały liczne konkursy, projekcje filmu Klubu Gaja „Drzewo Życzeń”. Członkowie koła ekologicznego posadzili „Drzewo dla Pokoju”.
Szkoła Podstawowa nr 31w Dąbrowie Górniczej

Posadziliśmy ponad 30 drzewek, które przynieśli rodzice naszych uczniów. Podczas Święta Drzewa zapoznaliśmy się także z historią dębu, który został posadzony przed szkołą na 1000- lecie Państwa Polskiego.
Szkoła Podstawowa nr 93 w Krakowie

Podczas uroczystej akademii z okazji Święta Drzewa

SP nr 21 w Sosnowcu zaprezentowała inscenizację „O czym szumią drzewa”.

W Libiążu powstał Miejski Park, którego otwarcie uświetniliśmy happeningiem o roli drzew stanowiących ostoję życia w mieście.
Gimnazjum nr 2 w Libiążu

Od września br. pracujemy w nowym budynku tak, więc mamy dużo miejsca przed szkołą. Chcemy aby tradycją stało się sadzenie drzew przez uczniów klas pierwszych. Tak było także w tym roku dzięki pomocy Nadleśnictwa Złoczew.
Gimnazjum w Złoczewie

Oprócz sadzenia drzew zorganizowaliśmy także happening na naszym rynku wraz z występem zespołu tanecznego na rzecz ratowania koni z transportu na rzeź.
Gimnazjum nr 2 w Skawinie

Happening zorganizowany z okazji Święta Drzewa przez Zespół Szkolno – Przedszkolny nr 6 w Żorach

W naszej szkole przygotowaliśmy gazetkę tematyczną, wystawę albumów oraz prac technicznych i plastycznych. Z zaciekawieniem obejrzeliśmy także film „Drzewo Życzeń”
Szkoła Podstawowa w Gałążczycach

„Przed Szkołą Podstawową nr 2 w Polkowicach powstał piękny zielony klomb. – To efekt pracy naszych uczniów, którzy wraz z rodzicami i wychowawcami zasadzili krzewy ozdobne – powiedziała nam Jolanta Łabudzińska, nauczycielka z SP nr 2. Polkowicka placówka przystąpiła w tym roku do II edycji programu edukacyjno-ekologicznego „Święto Drzewa”.
Gazeta Polkowicka 28.X.04

W SP nr 2 w Toruniu uczniowie złożyli specjalne Ślubowanie Drzewom.

 Obiecali nie łamać gałęzi, nie wbijać gwoździ do drzew, nie niszczyć zieleni.

Każdy „podpisał się” pod ślubowaniem odciskając na papierze swoją dłoń.

Z wszystkich odciśniętych dłoni powstała korona drzewa,

które zostało wywieszone na korytarzu szkolnym.

Aż 29 próśb od drzewa od człowieka wypisali uczniowie naszej szkoły. Oto jedno „Nie krzywdź mnie, wycinając na moim pniu różne imiona, daty pamiątkowe lub inne szkaradne oznaki ludzkiej próżności”.
Szkoła Podstawowa nr 10 w Mysłowicach

W naszej szkole oprócz sadzenia drzew postanowiliśmy połączyć Święto Drzewa z Dniem Papieskim. Uczniowie wykonali z darów lasu różańce. Powstały różańce z: jarzębiny, żołędzi, kasztanów, szyszek, głogu.
Szkoła Podstawowa w Rogowie

Szkoła Podstawowa nr 20 w Gliwicach przeprowadziła liczne konkursy i wystawy,

m.in. projektowano kartki pocztowe z głównym hasłem „Drzewo dla Pokoju”.

Posadzono również 25 sadzonek sosny i modrzewia otrzymanych z Nadleśnictwa Brynek.

„Zazieleniło się wokół Szkoły Podstawowej w Warszkowie. Zespół „Dziennika Sławieńskiego” również miał w tym swój udział. A wszystko za sprawą II Święta Drzewa. Uczniowie na tę okazję przygotowali proekologiczne hasła – na przykład: „szanuj zieleń boś nie jeleń”, a zaproszeni goście posadzili „swoje” drzewka. Ekipie „Dziennika” przypadł kasztanowiec i świerk. Drzewo posadził także Wojciech Stefanowski, wójt gminy Sławno”
Dziennik Sławieński 11.X.04

Realizując program Święto Drzewa udało nam się do niego włączyć cała społeczność szkolną. Odzwierciedleniem tych działań będą wpisy ze zdjęciami w kronice szkolnej oraz zamieszczone artykuły w gazecie lokalnej „Głos Siemiatycz” i Ogólnopolskim Miesieczniku Ekologicznym „Eko Świat”.
Szkoła Podstawowa w Ostrożanach

Na lekcjach przyrody uczniowie oglądali film Klubu Gaja „Drzewo Życzeń”, przygotowywali zielniki z jesiennych liści, szukali swojego zielonego przyjaciela i odwiedzali pomniki przyrody – świadków historii, których na terenie naszej miejscowości nie brakuje.
Zespół Szkół w krupskim Młynie

Szkoła Podstawowa w Mokrzyskach wyrusza na spotkanie z pracownikami Nadleśnictwa Brzesko.

Podczas wycieczki odwiedzą dwa pomniki przyrody, które powstały dzieki ubiegłorocznej akcji.

Jeden z nich – drzewo topola osika nazwali „Romeo i Julia”.


Specjalny apel poświęcony Świętu Drzewa oraz sadzenie uratowanych samosiejek brzozy i lipy, to główne punkty tego wydarzenia w naszej szkole.
Szkoła Podstawowa nr 73 w Warszawie

Program Święto Drzewa okazał się bardzo trafiony, ponieważ przemawia do dzieci i rozbudza ich zainteresowanie przyrodnicze. Wielu uczniów postanowiło namówić rodziców do posadzenia drzew i krzewów wokół własnego domu. My wokół szkoły posadziliśmy 9 drzew.
Szkoła Podstawowa w Sowczycach

W naszej szkole oprócz sadzenia drzew odbyły się różnorodne działania edukacyjne. Klasy II i III przygotowały plakaty pt. „List od Drzewa do dzieci”. Plakaty zostały rozwieszone w naszej szkole.
Szkoła Podstawowa nr 162 w Krakowie

Inscenizacje, lekcje tematyczne, konkursy oraz sadzenie „Drzewa dla pokoju” to elementy Święta Drzewa zorganizowanego w Sichowie Dużym.
Szkoła Podstawowa w Sichowie Dużym

Zespół Szkół w Przebrodzie zorganizował u siebie Święto Lasu.

10 października posadziliśmy wokół szkoły 400 sadzonek drzew i krzewów. Część otrzymaliśmy od zaprzyjaźnionych nadleśnictw, a część zakupiliśmy z funduszy szkolnych.
Zespół Szkół w Siemiatyczach

Uczniowie naszej szkoły szukali w najbliższej okolicy pomników przyrody, starych drzew, które mają po kilkaset lat i były świadkami wielu ważnych wydarzeń. Historia Lutyni jest bardzo bogata w wydarzenia. Posadziliśmy także 100 sadzonek drzew.
Zespół Szkół w Lutyni

Począwszy od 10.X przeprowadziliśmy z uczniami szereg zajęć, które przybliżyły im ideę tego święta i pozwoliły rozszerzyć wiadomości na temat roli drzew i lasu dla człowieka i środowiska. A 30 października odbyła się wielka akcja sadzenia drzew.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Libiążu

Przed Świętem Drzewa przeprowadziliśmy szereg lekcji i spotkań na temat znaczenia drzew, a 10 października przyozdobiliśmy nimi naszą szkołę.
Szkoła Podstawowa w Nowej Górze

Na terenie naszego ogrodu szkolnego posadziliśmy 95 drzew i krzewów.
Publiczne Gimnazjum w Woli Rębkowskiej

Dzięki pomocy Lasów Państwowych posadziliśmy piękny grabowy żywopłot oddzielający naszą szkołę od bardzo ruchliwej drogi w centrum Wrocławia.
Przedszkole nr 18 we Wrocławiu

Z okazji Święta Drzewa przygotowaliśmy inscenizację w formie pantomimy pt. „o tym jak dzieci nauczyły się szanować przyrodę”. Bierzemy także udział w konkursie „Czysty Las”.
Szkoła Podstawowa w Staniszewie

Szkoła Podstawowa nr 5 w Rawiczu posadziła 13 brzózek dla Pokoju.

W naszej szkole posadziliśmy 55 różnych gatunków drzew dając początek ogrodowi dydaktyczno – dendrologicznemu. Posadziliśmy także „Drzewo dla Pokoju”. Tego symbolicznego aktu dokonały władze gminy oraz przedstawiciele społeczności szkolnej sadząc jesion drzewo symbol Jasionówki.
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Jasionówce

Wykonaliśmy specjalny album „Drzewa w różnych porach roku”.
Szkoła Podstawowa w Przewozie

Do uroczystości przygotowywaliśmy się już od początku września tworząc wystawę tematyczną „Drzewa i lasy”, inscenizację „Leśne rozmowy” oraz różnego rodzaju dekoracje związane ze świętem. A 11.X posadziliśmy swoje drzewa.
Szkoła Podstawowa nr 42 w Bytomiu

Zorganizowanie konkursu „O co proszą drzewa?”, wystawa prac o tematyce jesiennej oraz pielęgnacja wcześniej posadzonych drzewek, to elementy Święta Drzewa w naszej szkole.
Zespół Szkół w Roztoce

Oprócz sadzenie drzew klasowych, podczas Święta Drzewa mieliśmy okazję wysłuchać pięknej lekcji o życiu św. Franciszka przygotowanej przez naszą katechetkę.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Czechowicach- Dziedzicach

Dużą radość sprawiło naszym przedszkolakom posadzenie własnego drzewa. Podczas tej uroczystości złożyły swoje ślubowanie.
Przedszkole nr 104 we Wrocławiu

W Szkole Podstawowej w Oszczywilku zorganizowano Tydzień Święta Drzewa,

 który trwał od 4-8 października podczas którego odbyły się różne uroczystości,

m.in. odnaleźliśmy świerka o wymiarach pomnikowych i zgłosiliśmy to drzewo do ochrony w gminie.

Poruszeni artykułem pt. „Uwolnij drzewo” oraz „Posprzątaj drzewo – usuń pinezki” postanowiliśmy posprawdzać stan drzew wokół naszego miejsca zamieszkania. Na własne oczy uczniowie mogli zobaczyć drzewa uratowane 16 lat temu przez Klub Gaja, przed ścięciem.
Szkoła Podstawowa nr 9 w Bielsku-Białej

Przed sadzeniem naszych drzew zorganizowaliśmy w szkole konkurs „Moje Drzewo”, a już w samo Święto Drzewa każda klasa posadziła własne „Drzewo dla Pokoju”.
Szkoła Podstawowa nr 118 w Warszawie

Przed sadzeniem naszych drzew zorganizowaliśmy konkursy plastyczne: Drzewo jako schronienie, Drzewo jako pokarm, Drzewo w przemyśle, a już przed samym sadzeniem złożyliśmy uroczyste ślubowanie.
Szkoła Podstawowa nr 33 w Łodzi

Z Nadleśnictwa Sokół Podlaski otrzymaliśmy sto sadzonek dębu czerwonego i klonów, które posadziliśmy. Przedłużeniem Święta Drzewa będzie wystawienie przedstawienia, w którym drzewa grają główną rolę podczas obchodów Dnia Ziemi.
Szkoła Podstawowa nr 1 w Sokołowie Podlaskim

W naszej szkole odbyły się liczne konkursy, prelekcje, wystawy. Posadziliśmy jarzębiny (dla ptaków), aleję klonową oraz jako „Drzewo dla Pokoju” – dęb czerwony.
Szkoła Podstawowa w Widełkach

„Chwila zasadzenia młodej rośliny, z której wyrasta drzewo, jest magiczna i piękna. Ta idea Klubu Gaja przyświecała uczniom Gimnazjum nr 3, którzy 20 października wybrali się do lasu, właśnie w celu zasadzenia młodych drzewek”.

Liczne zajęcia plastyczne i teatralne poprzedziły posadzenie 12 sztuk drzew

 i krzewów w Przedszkolu Miejskim nr 218 w Łodzi.

W naszej szkole do Święta Drzewa przyłączył się Minister Spraw Zagranicznych Włodzimierz Cimoszewicz, który posadził drzewo w alei zasłużonych.
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Raciborzu

Oprócz sadzenia drzew w naszej szkole zorganizowaliśmy konkurs plastyczny „Las jesienią”.
Przedszkole nr 5 we Wschowie

Dzięki pomocy Nadleśnictwa Włodawa otrzymaliśmy sadzonki drzew, które po posadzeniu wokół szkoły stworzą ścieżkę edukacyjną.
Szkoła Podstawowa nr 3 we Włodawie

Nasz pomysł na obchody Święta Drzewa to zachęcenie uczniów pierwszych klas szkół podstawowych do tego, aby każdy „pierwszak” posadził swoje drzewko i pielęgnował je przez najbliższe sześć lat.
Ośrodek Edukacji Przyrodniczo-Leśnej i Edukacyjnej Nadleśnictwa Złotów

Otwarcie wystawy „Święto Drzewa w naszej szkole”

 było podsumowaniem tej akcji w Zespole Szkół nr 18 we Wrocławiu.


Wybory „Miss lasu 2004” były podsumowaniem Święta Drzewa w naszej szkole. Te wybory wygrała – brzoza.
Szkoła Podstawowa w Kamińsku

Inwentaryzacja pomników przyrody, szukanie nowych drzew oraz posadzenie „Drzewa dla Pokoju” – świerka.
Gimnazjum w Kowalu

Uczniowie naszej szkoły posadzili „Drzewo dla Pokoju” w czterech miejscowościach, a w dwunastu zorganizowaliśmy akcję ratowania kasztanowców.
Gimnazjum w Warcie

„W październiku natomiast obchodziliśmy Święto Drzewa. Z tej właśnie okazji wzbogaciliśmy teren przy oczyszczalni ścieków w Koralewie o kilka sadzonek świerku. (…) Poza tym zostały przeprowadzone prace plastyczne i dokonano pomiaru okazałego dębu w parku”.
Wieści z Boreckiego ratusza, X. 2004 r.

Święto Drzewa stało się głównym tematem międzyprzedmiotowego

 projektu w Szkole Podstawowej nr 18 we Wrocławiu.


Liczne konkursy, założenie ogrodu dendrologicznego, posadzenie „Drzewa dla Pokoju”, to główne elementy Święta Drzewa w naszej szkole.
Szkoła Podstawowa w Chotyłowie

Z okazji Święta Drzewa posadziliśmy kilkanaście drzew. O innych działaniach będziemy informować na bieżąco.
Zespół Placówek Oświatowych w Włoszczowej

„Połączyliśmy dwie akcje „Święto Drzewa” Klubu Gaja i „Zielonym do góry” Radia Białystok – opowiada dyrektor przedszkola nr 50 w Białymstoku, Anna Sołowiej. (…) Z okazji Święta Drzewa każdy przedszkolak posadzi jedno drzewko i będzie ono opatrzone jego nazwiskiem i imieniem. W sumie na terenie przedszkola pojawi się 70 nowych drzew.”
Kurier Poranny, 23.X.2004 r.

Współpracowaliśmy z wami już przy akcji „Zwierzę nie jest rzeczą”, a teraz z radością posadziliśmy nasze drzewa wokół szkoły.
Gimnazjum nr 2 w Kutnie

Liczne konkursy plastyczne, wystawy szkolne zostały wykonane przez Szkolne Koło LOP w ramach Święta Drzewa.
Szkoła Podstawowa nr 1 w Łużnej

Dzięki współpracy z Nadleśnictwem Ostrowiec swoje drzewko posadziły dzieci

z Przedszkola nr 21 w Ostrowcu Świętokrzyskim.

W naszej szkole odbyły się liczne konkursy, wystawy, lekcje tematyczne, w których drzewo było głównym bohaterem.
Szkoła Podstawowa nr 14 w Głogowie

Oprócz konkursów plastycznych i akcji sadzenia drzew nasi uczniowie odszukali dąb szypułkowy o wymiarach 462, sporządzili wniosek o objęcie go ochroną jako pomnika przyrody.
Szkoła Podstawowa nr 14 w Gryfice

Koło Miłośników Przyrody oraz klasa II b posadziły drzewa na klombie przed budynkiem szkoły.
Szkoła Podstawowa nr 14 w Jaworznie

Dzięki współpracy z Nadleśnicwem Parciaki udało nam się na Święto Drzewa ozdobić naszą szkołę sadzonkami drzew.

Szkoła Podstawowa w Parciakach

Konkursy plastyczne oraz uroczyste ślubowanie odbyły się w naszym przedszkolu w ramach Święta Drzewa.
Przedszkole nr 3 w Mogilnie

Uroczysty apel oraz przedstawienie „Rozmowa Drzew” były podsmowaniem Święta Drzewa

w Szkole Podstawowej w Kazimierzu Biskupim.

„Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 30 pod okiem Mai Sarnowskiej wytrwale sadzą drzewa. W piątek posadzili kolejne świerki i modrzewie, tym razem w Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt.”
Gazeta Olsztyńska, 7.XI.2004 r.

Liczne konkursy oraz posadzenie ponad 100 drzew to wynik Święta Drzewa w naszej szkole.
Szkoła Podstawowa w Korlinie

Posadzenie „Drzewa Życzeń”, sprzątanie lasu „Bażantaria”, konkursy, wystawy, debata ekologiczna tak u nas wyglądało Święto Drzewa.
Gimnazjum nr 2 w Elblągu

 

Konkursy, wystawy oraz posadzenie „Drzewa dla Pokoju” – Jodły Mai, to elementy Święta Drzewa w tym roku w naszej szkole.
Szkoła Podstawowa nr 1 w Kłobucku

Akademia w intencji drzew i ochrony środowiska była głównym elementem wydarzenia

 w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Walrubie.

Uczciliśmy też minutą ciszy śmierć naszych kolegów w Biesłanie,

a potem posadziliśmy nasze „Drzewo dla Pokoju”.


Zorganizowaliśmy skromne Święto Drzewa, gdyż posadziliśmy tylko kilka drzew, ale promujemy waszą akcję wśród innych nauczycieli. Pozdrawiamy ciepło wszystkich Wojowników Gai.
Ze
spół Szkół Sportowych w Koszalinie

Rozpoczęliśmy od posadzenia krzewów róż przez pierwszoklasistów, a później były konkursy, inscenizacja „Leśna szkoła dzieci woła”. Także pomagaliśmy w akcji ratowania kasztanowców.
Zespół Szkół nr 2 w Jaszowie

Szkoła Podstawowa w Czernicy na wycieczce w poszukiwaniu drzew o wymiarach pomnikowych.

Udało się im odnaleźć 3 dęby, które zostały zgłoszone do ochrony.

Z okazji Święta Drzewa dokonaliśmy uprzątnięcia terenu parku miejskiego we Włodawie. Chcemy objąć go stałą opieką w porozumieniu z MPGK we Włodawie. Park ten był kiedyś cmentarzem żydowskim. W naczyniach drzew w tym parku i w ich tkankach żyją ludzie.
Gimnazjum nr 1 we Włodawie

Zorganizowaliśmy zbiórkę pieniędzy, po 1 zł od ucznia, aby zakupić drzewka. Dzięki Wam mamy w szkole nową tradycję, którą zamierzamy kontynuować. Znaleźliśmy także kilka drzew o wymiarach pomnikowych, które zgłosiliśmy do ochrony.
Gimnazjum w Gronowie Lubelskim

Oprócz konkursów, wystaw i uroczystego apelu, udało nam się Szkole Podstawowej

w Łubinie Kościelnym, odszukac18 drzew o wymiarach pomnikowych,

które zostały zgłoszone do ochrony. Posadzone zostało także „Drzewo dla Pokoju”.

Dzięki pomocy Nadleśnictwa Staszów mogliśmy uczestniczyć w ciekawych zajęciech ekologicznych oraz posadzić drzewa wokół szkoły.
Szkoła Podstawowa nr 3 w Staszowie

Koło Przyrodnicze w naszej szkole przygotowało okolicznościową gazetkę ścienną, a przed budynkiem posadziliśmy nasze drzewko, które codziennie przypomina nam o celu akcji.
Gimnazjum w Katach Wrocławskich

W naszej placówce połączyliśmy „Święto Drzewa” z „Dniem Zwierzaka”. Odbył się pokaz swoich ulubieńców oraz lekcje na ścieżce przyrodniczej.
Zespół Kształcenia Specjalnego w Gorzowie Wielkopolskim

Pracownik Nadleśnictwa w Żołędowie tłumaczy dzieciom z Przedszkola nr 12

w Bydgoszczy zasady sadzenia drzew.

Wokół szkoły posadziliśmy 90 sztuk drzew i krzewów, które otrzymaliśmy ze szkółki leśnej Chudaczewka.
Zespół Szkół nr 4 w Kopnicy

Uzbieraliśmy ponad 400 kg makulatury w ramach waszej akcji i zbieramy dalej, a jako „Drzewko dla Pokoju” posadziliśmy metasekwoję.
Szkoła Podstawowa w Nowym Borku

Dzięki pomocy Nadleśnictwa Bielsko uczestniczyliśmy w ciekawych zajęciach o lesie,

a także posadziliśmy nasze „Drzewko dla Pokoju”.

Posadziliśmy 150 świerków obok naszej szkoły dzięki pomocy Nadleśnictwa Tychowo.
Szkoła Podstawowa w Zegrzu Pomorskim

Kilka wycinków prasowych na temat działań organizowanych

w ramach Święta Drzewa

 


SUKCES

Uratowaliśmy 134,45 ha lasów przed wycinką.

Miło nam poinformować, iż miedzy innymi dzięki działaniom Klubu Gaja Minister Środowiska wydał negatywną opinię w sprawie przeznaczenia na cele nierolnicze i nieleśne w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego 134,45 ha gruntów leśnych położonych w gminie Kuźnia Raciborska. Dzięki negatywnej opinii Ministra Środowiska Pana Jerzego Swatonia udało się ocalić 134,45 hektarów lasów przed wycięciem.
Klub Gaja uczestnicząc jako strona w postępowaniu dotyczącym uzyskania zgody Ministra Środowiska na przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego 134,45 ha gruntów leśnych położonych w gminie Kuźnia Raciborska jednoznacznie negatywnie zaopiniował wniosek o zmianie przeznaczenia gruntów leśnych Skarbu Państwa z zamiarem prowadzenia na tym terenie eksploatacji złoża piasku i budowę drogi dojazdowej łączącej dwa złoża: Kotlarnia i Solarnia.
Oto fragment stanowiska Klubu Gaja w tej sprawie:
„…Wnioskowany teren obejmuje lasy ochronne położone w granicach Parku Krajobrazowego Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich. Obszar ten jest porośnięty młodnikiem, który został odtworzony na wielkoobszarowym pożarzysku z 1992 r. ogromnym nakładem środków finansowych i sił. Strefa objęta wnioskiem jest wyznaczona wewnątrz odbudowanego pożarzyska. Zlokalizowanie tej inwestycji na tym terenie bezpośrednio spowoduje znaczny wzrost zagrożenia pożarowego, który na tym terenie jest już obecnie duży. Teren ten jest objęty całkowitym zakazem wstępu i znajduje się w I stopniu zagrożenia pożarowego.
Eksploatacja złóż spowoduje ponadto zakłócenie stosunków wodnych. Powstały w wyniku wydobywania złóż lej depresyjny doprowadzi do zamierania mało stabilnego ekosystemu leśnego na znacznym obszarze.
Ponadto nieodwracalne skutki dla środowiska przyrodniczego przyniesie wylesienie obszaru, które będzie negatywnie oddziaływać na bioróżnorodność w tym regionie. Skutki negatywne odczuwalne będą także dla gospodarki leśnej. Pogorszeniu ulegną warunki bytowania populacji roślin i zwierząt.
Dlatego też Klub Gaja popiera stanowisko Wojewody Śląskiego i Wojewódzkiej Komisji Ochrony Przyrody Województwa Śląskiego w tej sprawie i negatywnie opiniuje projekt przeznaczenia gruntów własności Skarbu Państwa na cele nieleśne związane z zamiarem prowadzenia na tym terenie złoża piasku.
Klub Gaja uważa, iż planowana inwestycja jest wyjątkowo szkodliwa ze względów przyrodniczych i środowiskowych. Ponadto negatywne stanowisko naszego stowarzyszenia jest oparte także o przekonanie, iż na obszarze Województwa Śląskiego istnieje wiele miejsc gdzie wydobycie złóż piasku jest możliwe. Dlatego też zdaniem Klubu Gaja inwestor powinien poszukać rozwiązań i możliwości prowadzenia eksploatacji złóż w innym dogodniejszym terenie, gdzie tego typu działalność można prowadzić bez tak dużej ingerencji w środowisko.”
Minister Środowiska Pan Jerzy Swatoń podzielając opinię Klubu Gaja nie wyraził zgody na przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego 134,45 ha gruntów leśnych położonych w gminie Kuźnia Raciborska.
Negatywne stanowisko w tej sprawie wydali również: Wojewoda Śląski, Wojewódzka Komisja Ochrony Przyrody Województwa Śląskiego, Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach, Komenda Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach.

 


Święta Drzewa w Zalesiu Górnym

Szanowni Państwo!
Zapraszamy serdecznie na
inaugurację kolejnej edycji Święta Drzewa,  które odbędą się 8 października roku o godz. 11.00 w Zalesiu Górnym w ośrodku Lasów Państwowych pod Warszawą, obiekt Zimne Doły.

Przesłaniem tegorocznego Święta Drzewa jest pokój na Ziemi. W wydarzeniu będzie brała udział młodzież szkolna, przedstawiciele Lasów Państwowych, media i zaproszeni goście. Chcielibyśmy aby każdy zasadził swoje „Drzewo dla pokoju”. W programie przewidujemy występy młodzieży z zaproszonych szkół, warsztaty artystyczne, wystawy.

Będziemy wspólnie sadzić drzewa w Parku dla Pokoju.

W ramach uroczystości, dzięki wsparciu Lasów Państwowych, zapraszamy wszystkich na poczęstunek.  Dla zainteresowanych przewidziane jest zwiedzanie ścieżki edukacyjnej.

Dojazd na miejsce wydarzenia:  Z Warszawy drogą 723 do  Piaseczna. Za Piasecznem należy skręcić w lewo w kierunku na Sandomierz. Po kilku kilometrach skręcamy w prawo do Zalesia Górnego. Tam będą już nasze plakaty i kierunkowskazy.

Jeszcze raz serdecznie zapraszamy!

Jacek Bożek                                                                            Wojciech Owczarz

Prezes  Klubu Gaja                                                           Koordynator  Święta Drzewa

 

Jacek to umie się ustawić, wśród młodzieży szkolnej tuż po ekologicznym happeningu.

Fajna zabawa… a i powietrze będzie czystsze.

Szkoły przygotowały także specjalne ekologiczne koszulki.

Czardasz to czy polka? Minister Jerzy Swatoń z przytupem sadzi drzewo.

Jak Klub Gaja, to musi być graffiti, czyli Darek i dzieci odbijają szablon na koszulce.

Gości mieliśmy znamienitych. Minister Barbara Labuda i Mira Stanisławska-Meysztowicz też tam były i drzewa sadziły.

8 października 2004 r. odbyło się bardzo ciepłe i radosne wydarzenie w Zimnych Dołach, w obiekcie Lasów Państwowych pod Warszawą. Klub Gaja zainaugurował drugą edycję Święta Drzewa. Happeningi i prezentacje działań ekologicznych przygotowały warszawskie szkoły: SP Nr 314, 340, 344 oraz LO Nr 46.


Zbieraj makulaturę, ratuj konie

Idea akcji „Zbieraj makulaturę, ratuj konie” łączy w sobie dwa wcześniej realizowane przez Klub Gaja programy.

Łączy kampanię „Zwierzę nie jest rzeczą”, w ramach której m.in. zajmujemy się problemem transportu koni na rzeź oraz program „Święto Drzewa” poświęcony ochronie i sadzeniu drzew. Oba działania spotkały się
z ogromnym zainteresowaniem społecznym. W Sejmie RP złożyliśmy już 500 tys. podpisów dotyczących transportu koni, a w Święcie Drzewa
w roku 2003 wzięło udział 1038 szkół.

W Polsce hoduje się konie rzeźne, aby potem wysyłać je w trwające
50 godzin transporty do Włoch i Francji. Każdego roku około 30 tysięcy. Największe zyski uzyskuje się ze sprzedaży młodych koni. W prasie przytaczane były przypadki transportu na rzeź matki i źrebaka niemalże w tym samym transporcie. Każdego dnia zwierzęta na naszych targowiskach i drogach bite są ostrymi przedmiotami, łamią sobie nogi, kaleczą skórę. W mediach wielokrotnie przytaczane były zdjęcia z tych transportów. Choć sytuacja się poprawia, to nadal wiele zwierząt cierpi i pada podczas podróży.
Problem zbiórki makulatury także nie wygląda u nas najlepiej. Statystycznie każdy z nas zużywa w ciągu roku 63 kg papieru. Bez papieru trudno wyobrazić sobie dziś nasze życie. Opakowania produktów, książki, zeszyty – do tego wszystkiego potrzebny jest papier. Wiadomo, iż ten niezbędny surowiec wytwarzamy z drzew, które niestety musimy w tym celu ścinać. Roczna produkcja papieru sięga 318 mln ton. Dlatego koniecznie musimy zbierać makulaturę. W naszym kraju tylko 36% papieru pochodzi z odzysku. Dla porównania w Niemczech, Austrii, Holandii jest to ponad 70%. Oprócz  rozwiązań prawnych i systemowych, niezbędna jest edukacja ekologiczna dotycząca zbiórki makulatury. To jest właśnie nasza rola.

Dipol uratowany!!! To już 12-ty koń.
Dipol to imię 12-ego wykupionego przez nas konia. Znalazł on schronienie  w Łódzkim Stowarzyszeniu Hipoterapii. Stowarzyszenie to od wielu lat zajmuję się pomocą osobą niepełnosprawnym.

Pieniądze pochodziły z akcji „Zbieraj makulaturę, ratuj konie”. Dziękujemy wszystkim szkołom za pomoc i zapraszamy do akcji kolejne. 

Klub Gaja zachęca szkoły do ogólnopolskiej zbiórki makulatury i puszek. W szkołach zbiórce mogą towarzyszyć stoliki informacyjne, wystawy, festyny. Pieniądze ze sprzedaży makulatury szkoły przekazują nam, a my wykupujemy za nie konie. Każda szkoła, która pomoże nam w akcji, pod koniec roku 2004 otrzyma plakat ze zdjęciem wykupionych koni. Na uratowane przez nas zwierzęta czekają już stowarzyszenia i fundacje zajmujące się hipoterapią, pomocą niepełnosprawnym czy prowadzące schroniska dla koni. Organizacje te zapewnią im dobre warunki i dożywotnią opiekę.

Wojciech Owczarz


ZBIERAJ MAKULATURĘ RATUJ KONIE

Miło nam poinformować, iż Klub Gaja otrzymał III Nagrodę za akcję „Zbieraj makulaturę, ratuj konie”w konkursie „W harmonii z przyrodą” organizowanym przez firmę Hewlett-Packard. Zgłoszono 616 projektów.


Dyrekcja Gimnazjum Nr 12 należącego do Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 3 w Grudziądzu informuje, że szkoła nasza włączyła się do szlachetnej akcji „Zbieraj makulaturę – ratuj konie” organizowanej przez Klub GAJA. Młodzież naszego gimnazjum zebrała na ten cel 5 ton makulatury. Uzyskane pieniądze w wysokości 500 zł prześlemy dołączonym przekazem. Godne podkreślenia jest zaangażowanie się całej młodzieży w tej swoistej lekcji wrażliwości i odruchu serca w ratowaniu naszych mniejszych braci, a także osobisty wkład pani mgr Magdaleny Mazur, która była koordynatorem akcji.

***

Dzieci z grupy VII (6-latki) w Przedszkolu nr 14, w Koszalinie ul. Wańkowicza 15 nie pozostały obojętne wobec zwierząt transportowanych na rzeź. Z wielkim zapałem i sercem włączyły się w zbieranie makulatury i puszek po napojach. Wystosowaliśmy również apel do rodziców całego przedszkola o pomoc w gromadzeniu surowców wtórnych. Apel został przyjęty. Gromadzoną makulaturę i puszki systematycznie sprzedawaliśmy w punktach skupu. Sprzedaliśmy 340 kg makulatury i 35 kg puszek. Zebraną kwotę pieniędzy (105 zł) przesyłamy na szczytny cel – ratowanie koni.
***

Witam, jestem bibliotekarką w I Liceum w Świdniku. Zbudowałam 3 gabloty o Waszej akcji „Zwierzę nie jest rzeczą”, które są umieszczone w korytarzu szkolnym koło biblioteki.W tamtym roku wraz z dwiema uczennicami zbierałyśmy pieniądze na wykupienie konia z transportu, które wysłałysmy na Wasze konto. Prowadzę stronę www szkoły, umieściłam Wasz banner na pierwszej stronie.
Rozpowszechniałam równiez akcję wysyłania prostestu do Prezydenta i posłów dotyczące zarówno warunków stwarzanych zwierzętom rzeźnym jak i doświadczalnym.
Oficjalnie wysyłałam protesty od naszej szkoły, młodzieży i nauczycieli.
Planuję wystawienie stałej „puszki” w bibliotece przeznaczonej na konie. Chciałabym życzyć wszystkim Państwu powodzenia, zapału i wszystkiego dobrego.
Nie wiem czy słyszeliście o czymś, co na-zywa się awansem zawodowym nauczycieli. Okazuje się, że nie wystarczą zdjęcia wykonane moim gablotom i potwierdzenie moich uczniów, z którymi przeprowadzałam akcję zbiórki rok temu.
Chciałabym zapytać, czy jest możliwe i na jakich zasadach, otrzymanie od Klubu Gaja potwierdzenia współpracy, czy zaświadczenia?
Bez względu na odpowiedź, jestem waszą zagorzałą zwolenniczką

pozdrawiam
Anna Adamczyk
I LO Świdnik

***

Dziękujemy za wiadomość i jednocześnie pragniemy poinformować, iż w naszej Placówce prowadzimy zbiórkę surowców wtórnych, które wykorzystujemy (min. do wykonywania prac plastyczno-technicznych w naszym Klubie Małych Form Artystycznych). Z przyjemnością  włączylibyśmy się do proponowanej przez Państwa akcji, jednak musimy dbać o dobro naszych podopiecznych, a ich upośledzenia psychoruchowe uniemożliwiają prowadzenie aż tak szerokiego spektrum działań. Dlatego też postanowiłyśmy ukierunkować się na działania edukacyjne, co odzwierciedla się w aktualnie realizowanym naszym Programie Ekologicznym.

Z poważaniem
Anetta Matczak, Ewa Ostrycharz

***

Jesteśmy kołem ekologicznym o nazwie „Eko-klub” działającym przy 3 Gimnazjum z oddziałami integracyjnymi w dzielnicy Białołęka w Warszawie.
Ze wzruszeniem czytaliśmy informacje o Waszych akcjach zbierania pieniędzy na wykup koni z transportów na rzeź. Postanowiliśmy coś w tej sprawie zrobić, ale pieniądze z trwającej cały rok akcji zbierania makulatury przeznaczamy na zakup krzewów i drzew oraz posadzenie ich wokół szkoły.
Dlatego wymyśliliśmy „akcję ciasteczkową”. Członkowie naszego koła wraz ze swoimi mamami lub babciami upiekli najsmaczniejsze ciasta na świecie i sprzedawaliśmy je na przerwach wśród uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły. Staraliśmy się, aby ciastka były przygotowywane wyłącznie z produktów roślinnych. Przed akcją przygotowaliśmy plakaty informacyjne i ogłoszenia o całej akcji i jej celu oraz wywiesiliśmy je w szkole.
Wszyscy chętnie wsparli nasz pomysł, czego efektem były zebrane pieniądze i dużo zabawy. Akcje sprzedaży ciasteczek przeprowadziliśmy 3 razy: 17 grudnia 2003 oraz 28 stycznia i 10 marca 2004 roku. Efektem były zebrane pieniądze 370 zł, ale przede wszystkim zwrócenie uwagi na cierpienie zwierząt i zainteresowanie tym tematem szerszego grona uczniów i nauczycieli. Akcja zintegrowała działania koła wokół wspólnej sprawy.
Jako ciekawostkę przesyłamy przepis na wesołe misiaczki (przepis babci jednego z uczniów):

Składniki na ok. 40 szt.:
• 250 g miodu;
• 250 g cukru;
• 150 g masła;
• 1 łyżka kakao;
• 2 łyżeczki przyprawy do piernika;
• 1 jajko;
• 500 g mąki;
• 1 łyżeczka sody;
• 2 łyżki rumu;
• białka;
• 150 g cukru.


Przygotowanie:
1. W rondelku podgrzać miód, cukier oraz masło, mieszać tak długo, aż cukier całkowicie się rozpuści. Masę przełożyć do miski. Poczekać, aż wystygnie.
2. Po wystygnięciu masy, dodać do niej kakao, przyprawę do piernika, jajko i mąkę. Zagnieść ciasto. Sodę rozpuścić w rumie i dodać do ciasta. Ciasto zagniatać tak długo, aż przestanie się przyklejać do stolnicy, w razie potrzeby dodać nieco mąki.
3. Piekarnik rozgrzać do 180oC. Ciasto rozwałkować na grubość około 0,5 cm na posypanej mąką stolnicy. Wyciąć pierniczki. Ułożyć je na wyłożonej papierem blasze i piec około 15 minut. Wyjąć i zostawić, aby wystygły.
4. Z cukru pudru i białka przygotować lukier. Posmarować pierniki. Odstawić by wystygły. I zjeść ze smakiem.

Maria Szymalska – opiekun Eko-klubu

***

Warsztat „Jak Działać Dla Ziemi” w I L.O. w Jaworznie.
Celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom działań Klubu Gaja oraz ich aktywizacja w pracy na rzecz ochrony przyrody. Celem warsztatów jest wypracowanie takich działań które każdy z uczestników mógłby realizować w codziennym życiu.
Program warsztatów jest skierowany do wszystkich typów szkół i obejmuje swoim zasięgiem cały kraj.


 

Ulotki dotyczące programu

„Święto Drzewa”.

Film „Drzewo życzeń”

(12 minut do ściągnięcia)

 


Warsztaty „Jak działać dla Ziemi”

W ramach programu „Święto Drzewa” będziemy prowadzić warsztaty edukacji ekologicznej „Jak działać dla Ziemi”.

- 7 marca w Liceum Ogólnokształcącym im. H. Sienkiewicza w Warszawie;

- 8 marca w Szkole Podstawowej nr 344 w Warszawie;
- 9 marca w Gimnazjum nr 2 w Chorzowie.

- 8 lutego 2005 roku gościliśmy w BajceKlubu Gaja uczniów ze szkoły podstawowej nr 24 z Bielska-Białej. Brali oni udział w warsztatach „Jak działać dla Ziemi”.

Kolejnym miastem, które odwiedzimy z warsztatami „Jak działać dla Ziemi” będzie Ustroń. Zajęcia odbędą się 17.02.05 w Szkole Podstawowej nr 2.

22 lutego 2005 roku prowadziliśmy warsztaty „Jak działać dla Ziemi” w Szkole Podstawowej nr 151 w Krakowie.

- 18 marca 2005 roku we Wrocławiu w Szkołach Podstawowych nr 95 i 18;

- 21 marca 2005 roku w Bielsku-Białej w Szkole Podstawowej nr 2;

- 22 marca 2005 roku w Rudzie Śląskiej w Szkole Podstawowej nr 2 oraz w Katowicach w Szkole Podstawowej nr 44.


Park Gwiazd już kwitnie
Posadzone w zeszłym roku krzewy w Parku Gwiazd już zakwitły. Przypomnijmy, iż sadziły je między innymi takie osoby jak: Jurek Owsiak, Paweł Golec, Mira Meysztowicz, Tomasz Sikora czy Krzysztof Kokoryn. Teraz zajmujemy się pielęgnacją drzew i krzewów. Wcześniej nie informowaliśmy, iż pomysł podchwyciło kilka innych miast, w których powstały: ogródki gwiazd, parki przedszkolne czy park dobrych życzeń.

 


Teraz edukacja

Otacza nas zagubienie i bierność społeczna. Upadają stowarzyszenia, ledwo „zipią” różne inicjatywy społeczne. Nie wierzymy politykom, urzędnikom, Unii Europejskiej. Nie głosujemy w wyborach, nie interesuje nas to, co robią z naszymi pieniędzmi miejscy urzędnicy.
Właśnie kończy się rok szkolny. Dzisiaj pewnie nowy minister, bo od wczoraj mamy znowu rząd, wygłosi tradycyjne przemówienie. Zapewni, że będzie lepiej. Ale czy będzie i właściwie dlaczego nie jest lepiej? Jaki błąd tkwi w naszych szkołach, a może znajduje się on gdzieś w innym miejscu? Prowadząc nasze działania w ponad tysiącu szkół otrzymujemy setki opisów świetnych działań nauczycieli i uczniów.
Niektóre przedstawiamy, zwłaszcza te dotyczące naszych programów. A prowadzimy szerokie spektrum działań, gdyż obejmuje ono tematykę ochrony środowiska, praw zwierząt, sztuki czy praw człowieka. W każdym temacie mamy świetne przykłady nowatorskich pomysłów nauczycieli. Mamy także relacje samych uczniów, którzy często są inspiratorami tych działań. Ale zapewne tysiące społeczników uczących w naszych szkołach zmaga się ze złym systemem edukacji. Czy szkoła przygotowuje młodych ludzi na zupełnie nowe wyzwania? Czy uczy jak korzystać z mediów, jak robić świadome zakupy nie dając się oszukać cwaniakom od reklamy, jak radzić sobie w coraz trudniejszym emocjonalnie świecie? Nie znajdziemyw szkole także zbyt wiele odniesień do procesów globalizacji, internetu czy działań organizacji społecznych.
Szkoła musi się zmienić! A jakie jest Państwa zdanie? Jak w takich zmianach mógłby uczestniczyć Klub Gaja?

Wojciech Owczarz


80 lat Lasów Państwowych

Klub Gaja w atrakcyjny sposób włączył się w obchody 80 – lecia Lasów Państwowych. Wspólnie z Fundacją „Czarodziejska Góra” zorganizowaliśmy wydarzenie „Drzewo Życzeń”. Młodzi ludzie byli zachęcani do pisania życzeń, którymi chcieliby obdarować nasz, często dziwny dla nich, świat. Życzenia pisały na kolorowych wstążkach, które później przyczepiały w … koronie drzewa. To była najbardziej atrakcyjna część całego działania. Uczestnicy byli wciągani wysoko w koronę drzewa, gdzie mogli zawiesić swoje życzenia. W sumie zrobiło to ponad 100 uczestników.
Serdecznie dziękujemy wszystkim naszym wolontariuszom, którzy przez cały dzień nam pomagali. Dziękujemy również Fundacji „Czarodziejska Góra”.

 

Podczas obchodów odbyło się wiele interesujących prezentacji działań leśników i instytucji z nimi związanych. Jednym z takich wydarzeń było stworzenie kręgu z 8 dębów, pośrodku którego postawiono pamiątkowy kamień. Drzewa sadzili przedstawiciele Ministerstwa Środowiska (minister Jerzy Swatoń na zdjęciu), Lasów Państwowych, środowisk naukowych, artystycznych, dziennikarskich.


Prośba drzew

(Rafaeoo Carrnino l)
1. Nie rań mnie siekierą, nożem, młotkiem, kamieniem, laską, kopnięciem nogi itp.
2. Nie obwiązuj mnie drutem, a zwłaszcza kolczastym: nie opasuj mego pnia żelazną obręczą.
3. Nie wbijaj we mnie gwoździ służących do wieszania ubrań, drutów, lampionów lub sznurów na bieliznę.
4. Nie posługuj się mną jak słupem, do którego wolno ći przybijać deski grodzące.
5. Nic gromadź dookoła mnie kamieni, ani żadnych innych materiałów.
6. Nie krzywdź mnie, poprzez wycinanie na mym pniu różnych imion lub innych szkaradnych znaków…
7. Nie obdzieraj mnie z kory, nie nacinaj tylko po to, aby sprawić sobie przyjemność.
8. Nie zawieszaj na mych gałęziach huśtawek lub jakichkolwiek przyrządów gimnastycznych.
9. Nie używaj mnie jako tarczy do strzelania.
10. Nie zakopuj pomiędzy korzenie resztek naczyń blaszanych, szkieł – narażają one mój system korzeniowy.
12. Nie rozpalaj w pobliżu mnie ognia.
12. Nie wylewaj w pobliżu mnie szkodliwych płynów.
13. Nie wspinaj się na mój pień niepotrzebnie, a gdy jesteś zmuszony unikaj podkutych butów.
14. Nie oszczędzaj troski i czasu na pielęgnowanie mnie, broń mnie przed pasożytami i innymi szkodliwymi czynnikami.

Biuletyn LOP, czerwiec 2004, (wybrane fragmenty)


Uwolnij drzewo

Widok obwiązanego grubym drutem drzewa to niestety często widok w naszym kraju. Używane do zbrojenia domów druty są sprzedawane w dużych rolach i przed użyciem trzeba go wyprostować. Praktyka jest taka, iż przywiązuje się je do drzew i naciągając traktorem prostuje. Później prawie nikt nie pomyśli o tym, aby takie drzewo uwolnić z metalowych więzów. Drut zostaje i powoli wrzyna się w rosnące drzewo. Zwykle powoduje jego powolne zamieranie. Drzewo umiera.
Dlatego rzucamy hasło: uwolnijcie te drzewa! Rozetnijcie drut, a miejsce zasmarujcie maścią ogrodniczą tak, aby nie było otwartej rany. Możecie się poradzić w sklepie ogrodniczym lub w najbliższym nadleśnictwie. Czekamy na zdjęcia waszych uwolnionych drzew. Przysyłajcie zdjęcia drzew oplecionych drutem i tych już uwolnionych.

Wojciech Owczarz


* * *

Witam w imieniu Gimnazjum Nr 6 w Warszawie, ul. Wokalna 1 na Ursynowie. Dziasiaj przesłaliśmy trzeci przekaz dla Waszego Klubu, w wysokości 240 zł pod hasłem „Pomoc dla koni”. Pieniądze uzyskaliśmy ze sprzedaży makulatury, której w sumie uzbieraliśmy już 1806 kg oraz ze sprzedaży ręcznie robionych przez naszych uczniów kart świątecznych, co nam pozwoliło uzyskać 118 zł. Życzymy miłych, pogodnych Świąt Bożego Narodzenia, chociaż osobiście już nie umiem się z nich cieszyć. Pozdrawiam serdecznie.
Aleksandra Krzeszewska,
także w imieniu Ewy Marciszewskiej

* * *
Wszyscy uczniowie, ze szkoły Podstawowej Nr 25 w Olsztynie, kiedy dowiedzieli się o akcji „Zbieraj makulaturę – ratuj konie” od razu zgłosili się do pracy. Młodzi, znając ważny cel, starali się pomóc, jak mogli. Dużo osób
z zaangażowaniem przyniosło po 10, 20, a nawet 30 kg makulatury. Przez cały tydzień najważniejszym punktem w szkole stał się niebieski kontener. Każdego dnia był napełniany przez uczniów stertą papieru. Nauczyciel przyrody, który rozpoczął tę akcję przypominał
o ratowaniu koni przeznaczonych na rzeź. Prosiliśmy o pomoc naszych znajomych, sąsiadów w tej bardzo ważnej sprawie. Liczyło się tylko jedno – ocalenie życia konia. Po tygodniu kontener był już napełniony, a uczniowie pełni triumfu odetchnęli. Zebraliśmy makulaturę na kwotę 318 zł.
Zofia Pryk – nauczyciel przyrody opiekun LOP
Oskar Raczycki – przewodniczący szkolnego koła LOP


Pamiętajmy o drzewach

Pamiętam jeden z jesiennych dni w 2002 roku, gdy biegając po kolejnych urzędach i firmach, postanowiłem przysiąść na ławce w parku. Podniosłem głowę do góry i zobaczyłem piękne, olbrzymie konary drzew. W ciągu kolejnych dni i tygodni zaczął powstawać program Święto Drzewa. Początkowo zakładałem, iż będzie obejmował około 300 szkół. A już w roku 2003 zgłosiło się ich 1038. Pomysł bardzo się spodobał.

W tym roku już nie tylko organizujemy go w Polsce, ale próbujemy wciągnąć zainteresowane szkoły, organizacje i osoby w wielu miejscach na świecie.

Święto Drzewa to nie tylko ogólnopolska akcja sadzenia drzew, przypadająca na 10 października, ale też całoroczny program edukacyjny obejmujący zbiórkę makulatury, odszukiwanie drzew pomnikowych, zakładanie przyszkolnych parków i wiele działań edukacyjnych takich, jak wystawy, happeningi, lekcje tematyczne.

Od początku wspierają nas Lasy Państwowe przekazując sadzonki drzew, doradzając gdzie i jak je sadzić. Ta broszura ma ułatwić prowadzenie programu Święto Drzewa, w szczególności na terenie szkół. Są w niej zawarte zarówno scenariusze lekcji przeprowadzone w ramach Święta Drzewa w 2003 roku, jak i opis różnorodnych naszych propozycji i działań. Scenariusze zostały przysłane przez nauczycieli ze szkół, które zorganizowały u siebie Święto Drzewa w ubiegłym roku. Są to konspekty zrealizowanych działań, a więc pomysły sprawdzone w praktyce. Sadzę, iż dlatego łatwiej będzie skorzystać z nich w innych placówkach.

Kolejne propozycje to przykłady kilku działań prowadzonych przez Klub Gaja w ramach Święta Drzewa, które zakończyły się, co jest bardzo istotne, konkretnymi rezultatami. Z naszych doświadczeń wynika, iż dla młodych ludzi ważne jest, aby osiągać nawet małe, ale wymierne efekty. Przy akcji „Zbieraj makulaturę, ratuj konie” publikujemy zdjęcie jednego z trzech uratowanych koni, który został wykupiony za pieniądze pochodzące właśnie z tego działania. Koń już pomaga dzieciom z Łódzkiego Stowarzyszenia Hipoterapii. Prezentujemy także wybrane drzewa pomnikowe odszukane przez młodzież szkolną. W tekście Jarosława Kasprzyka podpowiadamy, jak każda szkoła może znaleźć i obronić swoje drzewo. Zainaugurowany przez nas Park Gwiazd stał się inspiracją do powstawania różnorodnych przyszkolnych ogrodów. Powstają ogródki gwiazd, parki dobrych życzeń,ogrody dendrologiczne. W broszurze zamieszczamy także kilka merytorycznych tekstów przygotowanych przez naszych współpracowników. Artykuł Patrycji Romaniuk „Dary drzew” uokazuje, jak ważne były i są drzewa w naszym życiu. Na co dzień oczywiście o tym zapominamy, ale taka chwila refleksji jest zawsze potrzebna. Zapewne to dobra propozycja na lekcję tematyczną. Karina Bielawska przedstawia, o jakich elementach warto pamiętać tworząc ogrody przyszkolne. Gdy kończę pisać te słowa, codziennie przychodzą już karty zgłoszenia szkół i instytucji zainteresowanych zorganizowaniem Święta Drzewa w tym roku. Praktycznie codziennie cały zespół Klubu Gaja przygotowuje to wydarzenie. Bez pasji i zaangażowania wielu osób i instytucji niewiele udałoby się zrobić.

Wszystkim bardzo serdecznie dziękuję. 10 października będzie naszym wspólnym świętem. Będzie Świętem Drzewa.

Wojciech Owczarz


Model ogrodu przy szkole

Przedstawiamy państwu model, opracowany przez Architekta Krajobrazu, panią Annę Wróbel dla Klubu Gaja. Jest to tylko przykład tego co może się znajdować w ogrodzie przy szkole, zachęcamy do własnej inwencji twórczej.

/kliknij plan by powiększyć/

Legenda
1. WEJŚCIE GŁÓWNE
2. PLAC PRZYWEJŚCIOWY Z TABLICĄ INFORMACYJNĄ
3. ALPINARIUM
4. DRZEWO KWITNĄCE
5. PLAC GOSPODARCZY
6. PLAC WYPOCZYNKOWY Z DRZEWEM MĄDROŚCI
7. POIDŁO DLA PTAKÓW
8. OGRÓD DYDAKTYCZNY, HERBARIUM
9. LETNIA SZKOŁA
10. SZKOLNE MINI ARBORETUM
11. ZIELONY DZIEDZINIEC
12. STAW
13. POLE DOŚWIADCZEŃ SZKOLNYCH
14. PERGOLE LUB CIENNIKI
15. MASZT SZKOLNY
16. OGRÓD ZIMOWY


Znajdź pomnik przyrody

Kolejną propozycją działań w ochronie przyrody, do których chcielibyśmy państwa zachęcić, jest poszukiwanie obiektów, które mogą być uznane za pomniki przyrody oraz podjęcie działań zmierzających do ich zarejestrowania. Postaram się w zwięzłej i prostej formie przedstawić kroki do tego zmierzające.

Pomnikami przyrody według ustawy o ochronie przyrody mogą być pojedyncze twory przyrody ożywionej i nie ożywionej lub ich skupiska. Powinny one posiadać szczególną wartość przyrodniczą, historyczną, naukową, krajobrazową lub kulturową oraz odznaczać się indywidualnymi cechami, wyróżniającymi je wśród innych obiektów.
W praktyce są to przede wszystkim drzewa, które stanowią ponad 90 procent pomników, lecz mogą to być również głazy narzutowe, skałki, wodospady, jary lub jaskinie.
O uznaniu drzewa za pomnik decyduje gminny wydział ochrony środowiska, a jedynie w przypadkach wyjątkowych wojewódzki wydział ochrony środowiska i do tych instytucji należy kierować odpowiednie wnioski.
Wnioski o uznanie za pomnik przyrody mogą składać zarówno osoby prywatne jak i szkoły, stowarzyszenia, drużyny harcerskie i innego rodzaju instytucje. Powinien on zawierać krótki opis interesującego nas drzewa, czyli przede wszystkim jego gatunek oraz wymiar. Dla każdego gatunku jest ustalony minimalny wymiar, powyżej którego drzewo może być zaklasyfikowane jako pomnik przyrody. Jeśli chcemy poddać ochronie grupę drzew, to ich pojedyncze wymiary mają mniejsze znaczenie,
a większy nacisk kładzie się na unikatowy charakter skupiska jako takiego. Informacje o wymiarach oraz wzór wniosku znajdują się poniżej.
Podstawowym wymogiem jest określenie gatunku interesującego nas drzewa. Na rynku jest dostępny szeroki wachlarz przewodników do oznaczania drzew i można z nich skorzystać.
Pomiar obwodu drzewa dokonuje się na wysokości tak zwanej pierśnicy, czyli 130 cm od ziemi, jeśli drzewo na tej wysokości posiada kilka pni to mierzymy wszystkie i sumujemy.
Ponadto wniosek powinien zawierać jak najdokładniejszą lokalizacje obiektu z podaniem działki lub parceli, na której rośnie drzewo w lesie należy podać obwód i podobwód leśny(jeśli nie mamy dostępu do map leśnych to wykorzystujemy mapy tradycyjne) można też zamieścić mapkę sytuacyjną z zaznaczonym drzewem.
Dobrze, gdy wniosek zawiera również dokumentację fotograficzną obiektu.
Już po złożeniu wniosku procedura kwalifikacyjna pomnika może trwać dosyć długo, więc warto systematycznie dowiadywać się u zajmujących się tą sprawą urzędników o los interesującego nas drzewa.

Jarosław Kasprzyk

Szacunkowe, minimalne wymiary drzew dla uznania ich pomnikami przyrody

gatunek drzewa

obwód w centymetrach mierzony na wysokości 130 centymetrów od ziemi

bez czarny, bez koralowy, cis pospolity, oraz wszystkie gat. jałowca, żywotnika, jarząba, cypryśnika, czeremchy

 100

leszczyna turecka, tulipanowiec, magnolia, miłorząb, sosna limba

  150

   grab zwyczajny, grusza polna, jabłoń płonka, jawor,topola osika wszystkie gat. brzozy, wiązu

  200

olsza czarna

   220

daglezja, iglicznia, perełkowiec, pozostałe gatunki sosny, wszystkie gat. modrzewia, jodły, choiny, jesionu, świerka

  250

buk, kasztanowiec, robinia pseudoakacja, klony, platan, wszystkie gat. dębu, lipy, wierzby

  300

pozostałe topole

     400


 Wniosek o uznanie Pomnikiem Przyrody

  1. Przedmiot ochrony ……………………………
2. Nazwa Projektowanego Pomnika (proponowana lub istniejaca)………………………..
3. Opis pomnika
a) gatunek
b) obwód pierśnicy w cm
c) pierśnica w cm
d) wysokość w m
e) wysokość do pierwsego konaru w m
f) stan zdrowotny i zauważone uszkodzenia
g) wymagane zabiegi ochronne
i) inne uwagi
4. Adres obiektu…………………
a) miejscowość
b) gmina
c) nadleśnictwo, leśnictwo, obręb
d) numer ewidencyjny działki, według ewidencji gruntów
e) nazwa właściciela działki, na której zlokalizowany jest obiekt
f) krótki opis działalności człowieka w okolicy pomnika
g) informacje dodatkowe związane z lokalizacją przestrzenną obiektu
- dojazd PKP lub PKS do miejscowości ……… skąd do pomnika jest ……. km
- najbliższa osada oddalona jest od pomnika o …………. km
- krótki opis gruntu na którym znajduje się obiekt

Opis ewidencyjny wykonał w dniu
Imię i nazwisko
Adres
Telefon
Stanowisko służbowe

Uwagi:
Jeśli nie dysponujemy wszystkimi danymi, to można niektóre pominąć, absolutnie niezbędny jest gatunek, wymiar i lokalizacja (jak poniżej).
W przypadku większej ilosci drzew np. aleji do wniosku należy dołączyć spis pomiarów wszystkich drzew ( oddzielnie dla prawej i lewej strony alei)
Numer uwidecyjny działki podaje Urząd Gminy (lub Urząd Miasta i Gminy) i dołącza wycinek z mapy ewidencyjnej z dokładnym oznaczeniem miejsca położenia pomnika.
Do wniosku należy dołączyć:
- wycinek mapy pozwalający zlokalizować miejscowość, w której znajduje się pomnik,
- dokładny szkic (mapę w skali 1:5000) umożliwiający odnalezienie pomnika w terenie, pożądana jest także dokumentacja fotograficzna.

  • Dofinansowanie


    Niniejszy materiał został opublikowany dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada wyłącznie Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne Klub Gaja.